Janet Jacksons 'Control' at 30: Classic Track-by-Track Album Review

Janet Jackson Janet Jackson

Før hun kunne tackle verdens problemer og spille utopisk visionær på 1989'erne Rhythm Nation 1814 , Janet Jackson skulle klare sin egen forretning. Det gjorde hun med Styring , den karriereskabende uafhængighedserklæring, hun udgav for 35 år siden, den 4. februar 1986.

Udforske

Styring var kulminationen på en række meget kloge beslutninger, der må have taget en masse mod. I midten af ​​80'erne var Janet tv-skuespillerinde ( Diff'rentStrokes , berømmelse , Gode ​​tider ), der også lavede mellemstore popplader. Hendes far, Joe, havde overvåget hendes første to albums, Janet Jackson (1982) og Drømmegade (1984), og i betragtning af den succes, han havde opnået med hendes ældre brødre, var der pres for at lade ham fortsætte med at køre showet.

Kun Janet ønskede ikke at spille efter sin families regler, så hun fyrede sin far som manager og hyrede A&M-direktør John McClain. I optakten til Janets tredje LP foreslog McClain, at hun skulle flyve til Minneapolis, af alle steder, og prøve lykken med et par fhv. Prins medarbejdere. Turen betalte sig i høj grad.

Janet Jackson

Producerne Jimmy Jam og Terry Lewis havde spillet sammen siden gymnasiet – før Prince tapte dem til sit offshoot-band The Time – og i midten af ​​80'erne havde de udviklet en hård, synth-drevet pop-lyd, der så tilbage til vintage-funk, mens man foregriber hip-hops allestedsnærværende. I stedet for at skrive en masse sange, før deres nye klient ankom, ventede Jam og Lewis på at hænge sammen med Jackson og få en fornemmelse af, hvem hun var, og hvor hun var på vej hen.

Inden længe, ​​med Janet, der bidrog til forfatterskabet, begyndte kvindelige empowerment-jams som 'Control' og 'Nasty' at tage form. For første gang sang Jackson-familiens baby ikke bare, hvad der blev lagt foran hende. Hun samarbejdede med lignende sultne kunstnere om sange, der talte til hendes situation og skubbede pop og R&B i spændende nye retninger. Med hjælp fra Jam og Lewis genopfandt Janet sig selv og beviste det Michael var ikke den eneste Jackson, der var i stand til at forme populærkulturen.

Det tog et par måneder, men Styring sprængte i luften, toppede Bij Voet 200 og skabte seks top 20 singler. Fem af dem landede inden for top 5, og en, 'When I Think Of You', nåede nr. 1. Albummet opnåede også fire Grammy-nomineringer, inklusive årets album. Det tog ikke hovedpræmien - Paul Simon ’s Graceland vandt — men Jam og Lewis stak af med en velfortjent pris som årets producer.

Janet Jackson

Havde Jackson ikke rystet sort kampudstyr og gået helt aktuelt på Rhythm Nation - endnu en Jam and Lewis-produktion, der genererede en masse kæmpehits med supermindeværdige videoer - Styring kan stå som Janets mest elskede 80'er-album. I stedet ses det ofte som en forløber for den virkelige come-out-fest – en fortolkning, der giver mening, da kun fire af disse ni numre virkelig passer til den 'nye Janet'-historie.

Uanset hvordan det er rangeret, Styring er et fantastisk album, der repræsenterer meget mere end det, der står i teksterne. Selv med på lettere numre som 'When I Think Of You', er det, der kommer på tværs, en 20-årig kvinde, der lærer at stole på sine instinkter og nyde sig selv på sine egne præmisser. Der er en masse attitude på disse numre – og også en masse latter. Læs videre for vores track-by-track anmeldelse.

Janet Jackson kontrol

'Control': Opsummerer albummet i lyd og koncept, 'Control' er en mission statement med en sang bygget op omkring det. 'Dette er en historie om kontrol,' siger Janet i introen. 'Min kontrol.' Efter at have talt disse ord med den rolige overbevisning af en, der har tænkt meget over sagen, følger Janet Jam og Lewis gennem fem plus minutter med mærkelige rytmiske drejninger. Til tider minder den gummiagtige bas om hendes bror Michaels 'Thriller', mens den flirtende percussion og old-school Minneapolis-synths forhindrer nummeret i at lyde som et foredrag.

'Nasty': Næstmest udødelige linje på Styring : 'Giv mig et beat.' Det er introen til denne aggressive proto-nye jack swing-nedtagning af liderlige fyre. Sangen var inspireret af en flok kryb, der ringede til Janet en dag, mens hun var på vej til studiet. Mest ikoniske streg på Styring : 'Mit fornavn er ikke baby / Det er Janet / Miss Jackson, hvis du er grim.' Som hun siger det, ved du, at hun er nede efter en lille grimhed, forudsat at det er på hendes præmisser.

'What Have You Done For Me Lately': Albummets leadoff-single var en sen tilføjelse, og hvis Jam og Lewis havde det på deres måde, havde den måske slet ikke nået pladen. De blev tvunget af pladeselskabet til at tilbyde melodien, som de havde gemt til deres egen plade, og af indlysende grunde greb Janet den. Med dens utroligt sikre tekster, drivende beat, jabbende synthriff og overraskende solrige bridge, var melodien sikker på at få genklang hos alle, der var blevet taget for givet.

'You Can Be Mine': Et af kun to numre, der ikke er udgivet som singler, denne bunke funky tyggegummi har en følelse af et Prince-nummer - selvom han ville have lagt meget mere grimme guitarsoloer. Ved første lyt lyder Janet sødere og mindre defensiv, end hun gør på de foregående tre sange, men hun er stadig i gang. 'Du kan være min,' siger hun. 'Hvis du er god.

'The Pleasure Principle': Skrevet og produceret af den originale Time-keyboardist Monte Morris, denne forrygende synth-funk breakup-note har præcisionen og elegancen som et matematisk bevis. Hvorfor tager Janet afsted? 'Det er fornøjelsesprincippet,' siger hun til sin usikre, kommende eks. Hvis han ikke ved, hvad det betyder, må han hellere slå det op - Janet har for travlt med at hyre en taxa til at tegne ham et diagram.

'When I Think Of You': Undervurder aldrig kraften i en fossende kærlighedssang. Mens offentligheden var klar til at køre med Janet på hendes tur til selvstyrkelse, var det denne sprudlende popmelodi, der overlistede alle andre Styring singler og blev hendes første nr. 1. Med sine drivende programmerede dunder, livlige orkesterhits, funky guitar og strawberry daiquiri-vokal viser 'When I Think Of You' Janet, at selv stærke kvinder går pladask.

'He Doesn't Even Know I'm Alive': Skrevet af Jam- og Lewis-kammeraten Spencer Barnard, denne fluffige dansemelodi om en genert pige, der hønser ude på hendes crush's dørtrin, er en fin sang, der er helt forkert for denne plade. Tekstmæssigt handler det om en teenagers vokseværk, ikke en 20-årig, der frigør sig selv fra sin forkrøblede familie, og musikalsk mangler den aggressiviteten fra de andre numre. Barnard burde have gemt det til Debbie Gibson eller noget.

'Let's Wait a While': Ifølge Jam var denne ballade ikke beregnet til at sende en besked om afholdenhed. Det handler om at tage tingene langsomt og lade kærligheden vokse naturligt, og til hans pointe synger Janet det som en ægte hjerteelsker, ikke en person med en agenda. Og alligevel i forbindelse med de andre numre, for ikke at nævne AIDS-epidemien, får 'Let's Wait Awhile' den ekstra betydning. Janet tager ansvaret for sin kunst og økonomi - hvorfor ville det ikke omfatte hendes krop?

'Sjovt hvordan tiden flyver (når du har det sjovt)': Ved at se den sensuelle side, hun ville udforske mere frugtbart med 'That's the Way Love Goes', fremtryller Jackson en stille storm med denne Sade -kvalitet ark-ruffler. Da hun kommer til omkvædet, synger titelsætningen på otte ord med en midcoital pust, smyger instrumenteringen sig om hende som en silkekåbe. Der er endda nogle stønnen og fransk pudesnak – flere påmindelser om, at det ikke gør dig kold at have kontrol.

Populære Kategorier: Koncerter , Forretning , Kultur , Funktioner , musik , Chart Beat , Priser , Sangtekster , Medier , Land ,

Om Os

Biografnyheder, Tv -Shows, Tegneserier, Anime, Spil